Why don’t toddlers or infant listen when we tell them not to do things?


 

Why don’t toddlers or infant listen when we tell them not to do things?


Toddlers are born this way so that they learn all the things they need to learn as a toddler.


 “How to behave” in a certain manner is actually subjective and not a skill a toddler needs to progress to the next stage of development. So child learning is trill and error. 

Impulse control, self-awareness, self-regulation, empathy and reasoning will all increase as they age. And these skills needs trial and error with time and multiple attempts. 


The learning of these skills can be impacted by personality and environment in which a child needs certain age. 


yet they are often over-estimated by adults as we don't know what they are thinking and how they are perceiving the environment. Because with age the child interests change. 


Just because your toddler has done something once or twice by accident or all of sudden. It does not mean he master that skills as in case of language development the child use one or two words and utter it once or twice. The child does not produce same words untill he is able to comprehend these words according to demands of situations and circumstances. 


The child need guidance and practice thing spontaneously sothey have mastered that skill. The child  depended on guidance and prompting to employee that skills whenever needed.



چھوٹے بچے یا شیر خوار بچے کیوں نہیں سنتے جب ہم انہیں نہ کرنے کو کہتے ہیں؟


چھوٹے بچے اس طرح پیدا ہوتے ہیں تاکہ وہ وہ تمام چیزیں سیکھیں جو انہیں ایک چھوٹا بچہ کے طور پر سیکھنے کی ضرورت ہے۔


 ایک مخصوص انداز میں "کیسا برتاؤ کرنا ہے" درحقیقت ساپیکش ہے نہ کہ ایک چھوٹے بچے کو ترقی کے اگلے مرحلے تک پہنچنے کے لیے ضروری مہارت۔ لہذا بچوں کی تعلیم ٹرل اور ایرر ہے۔

تسلسل پر قابو پانے، خود آگاہی، خود پر قابو پانے، ہمدردی اور استدلال ان کی عمر کے ساتھ ساتھ بڑھتا جائے گا۔ اور ان مہارتوں کو وقت اور متعدد کوششوں کے ساتھ آزمائش اور غلطی کی ضرورت ہے۔


ان مہارتوں کا سیکھنا شخصیت اور ماحول سے متاثر ہو سکتا ہے جس میں بچے کو ایک خاص عمر کی ضرورت ہوتی ہے۔


اس کے باوجود اکثر بالغ افراد ان کا زیادہ اندازہ لگاتے ہیں کیونکہ ہم نہیں جانتے کہ وہ کیا سوچ رہے ہیں اور وہ ماحول کو کیسے سمجھ رہے ہیں۔ کیونکہ عمر کے ساتھ ساتھ بچے کی دلچسپیاں بدل جاتی ہیں۔


صرف اس وجہ سے کہ آپ کے چھوٹے بچے نے ایک یا دو بار حادثاتی طور پر یا اچانک کچھ کیا ہے۔ اس کا مطلب یہ نہیں ہے کہ وہ اس مہارت میں مہارت رکھتا ہے جیسا کہ زبان کی نشوونما کے معاملے میں بچہ ایک یا دو الفاظ استعمال کرتا ہے اور اسے ایک یا دو بار بولتا ہے۔ بچہ اس وقت تک ایک جیسے الفاظ پیدا نہیں کرتا جب تک کہ وہ حالات اور حالات کے تقاضوں کے مطابق ان الفاظ کو سمجھنے کے قابل نہ ہو جائے۔


بچے کو رہنمائی کی ضرورت ہے اور بے ساختہ کسی چیز پر عمل کرنا چاہیے تاکہ وہ اس مہارت میں مہارت حاصل کر لے۔ جب بھی ہمیں اس مہارت کی ضرورت ہو تو بچہ رہنمائی اور ملازم کو اس ہنر کی ترغیب دینے پر منحصر تھا۔


Comments

Popular posts from this blog

Interfaith Harmony

Do you want to quit Smoking?

Peace